Masz jakiś problem?

 

Beata Michalska-Dominiak

 

Innowacyjne, przełomowe, hipsterskie, wyjątkowe, kreatywne – takie musi być dziś wszystko to co zasługuje na naszą uwagę. Tacy musimy być my, którzy chcemy osiągnąć sukces. Wyróżnij się, albo zgiń, bądź pierwszy, najlepszy, nieszablonowy. Tylko jak to zrobić? W szkole nie ma zajęć z odnoszenia sukcesu i bycia innowacyjnym, studia menedżerskie też nie są dla każdego, może w takim razie trzeba się urodzić geniuszem? Tak byłoby najlepiej, ale statystycznie nie mamy na to zbyt dużej szansy.

Jabłko już raz komuś spadło na głowę skłaniając do gruntownych przemyśleń nad grawitacją, koło, które do dziś napędza rozwój ludzkości też jest do naszej dyspozycji. Każdemu kolejnemu pokoleniu wydaje się, że już nic nowego nie zostało do wymyślenia. Z pozoru nawet można się z tym zgodzić, szczególnie biorąc pod uwagę obecny stan rozwoju technologicznego. Mając jednak w pamięci liczbę rzeczy, które codziennie kupujemy i doniesienia o wciąż nowych rewolucyjnych produktach, które wciąż poprawiają jakość naszego życia, musimy przyznać, że nasze potrzeby pojawiają się wraz z produktami i usługami, które powstają po to, aby je zaspokoić. I potem słyszymy lub mówimy, „jakie to proste, czemu wcześniej na to nie wpadłem?”. No właśnie.

Dobra wiadomość jest taka, że nie musimy czekać na kolejne spadające jabłko, ani nawet szukać „zaczarowanego ołówka”. Wystarczy stosować kilku zasad „design thinking” – metody na projektowanie sukcesu.

Polska nazwa idei – „myślenie projektowe” nie do końca odzwierciedla znaczenie tego pojęcia. Pierwszy człon „design” przywodzi na myśl projektowanie kojarzące się głównie ze sztuką użytkową, tłumaczenie słowa design – projekt, projektowanie, thinking - myślenie prowadzą też często do przekonania, że bardziej tu chodzi o zarządzanie projektami niż myślenie kreatywne. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie używanie anglojęzycznej nazwy „design thinking”.

Oczywiście design thinking ma dużo wspólnego z designem. To designerzy przecież tworzą rozwiązania dla ludzi. Dziś design nie ogranicza się jedynie do wykreowania produktów, ale wkracza w sferę usług, procesów, komunikacji. I tu właśnie zaczyna się design thinking.

Poniższa grafika w bardzo ogólny sposób przedstawia etapy procesu design thinking. Po więcej szczegółów zapraszamy wkrótce.

design thinking

 

*Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność”, Tim Brown 2013

 

Newsletter

Zamów bezpłatny newsletter i bądź na bieżąco z nowościami z obszarów takich jak: design thinking, innowacje, kreatywność, zarządzanie projektami. Powiadomimy Cię o najświeższych wpisach.

A+
A-

Newsletter

Zamów bezpłatny newsletter i bądź na bieżąco z nowościami z obszarów takich jak: design thinking, innowacje, kreatywność, zarządzanie projektami. Powiadomimy Cię o najświeższych wpisach.

Wpisz swoje imię i dowiedz się, co przygotowaliśmy dla Ciebie na Festiwalu!




Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu Samorządu województwa łódzkiego

FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU REGIONU ŁÓDZKIEGO